Обеспечение учащегося учебниками

Программась нежедеви меельце документнэ лангс: эрзя-мокшонь литературань программат 5-11 класстнэннень, А.И.Брыжинский,А.М.Катарова,Е.И.Азыркина
Тиринь литературань уроктнень 5 классо тонавтницятненень чарькодевтемань сермадовкс
Программась нежедеви меельце документнэ лангс: эрзя-мокшонь литературань программат 5-11 класстнэннень, А.И.Брыжинский,А.М.Катарова,Е.И.Азыркина,2010 ие. Родной литература:Учебник-хрестоматия эрзянь школань 5-це класснэнь/ М.И.Брыжинский.2014 ие.
Материалось ловозь 1 часст недляс/ 34 часст иезэнзэ.
Ламо лия предметтнэнь ютксо,конат тонавтневиь неень школасо , невикс тарка явови эрзя-мокшонь литературантень.Тиринь кельсэ сермадозь произведениятне марто эйкакштнэ теевить содавикс васняяк ушодкс класстнэсэ , седе мейле художественной литературадо содаамочитнень таштытьт тонавтнемстэ.Литературась сехте пек лезды сыненст чарькодемс эрямонть , пертьпелькссэ полавтнематнень, домкалгавты превест-мелест,сюпалгавты кель-валост,кепеди кортамонь ды сермадомань келень культураст,келейгавты эрямонь мазычинть лангс вановтост.
Литературань произведениянень вельде тонавтницятне седе парсте кармить содамо эсь раськенть оймензэ ,тевензэ, седикелень эрямонзо.
Сехте покш вешемась ,кона путови тиринь литературань уроктнень икелев,- тонавтомс эйкакштнэнь тиринь келентень ды литературантень , сынст вельде чарькодемс раськенть эрямопингензэ.
Тиринь кельсэ сермадозь произведениятнень тонавтнемась лезды рузонь литературанть чарькодемс ды сонзэ вельде лия раськетнень литературанть содамонзо. Литературась лезды седе парсте чарькодемс лия искусствань видтнэнь : театрань ,живописень, кинонь.
Тиринь литературась кеместэ сюлмави раськенек эрямонть марто, секскак полавтоматне,конат ютыть неень шкасто, кадыть тешкс сонзэ тонавтоманзо лангс. Тиринь литературань уроксо произведениятнень идейно-художественной питненть путомсто сави кирдемс мельсэ эсь прянь ветямонть ды эрямонь мазычинь енкстнэнь.Произведениянть смустензэ ванкшномсто васняяк эряви мель явомс героенть потмоежонзо панжомантеть,невтомс, виде а виде эрямонть лангс сермадеенть вановтозо , кодамо художественно-выразительной средства вельде авторось панжи персонажтнень тевест-валостя. Ванномс кель-валонь сюпавчинть.Тень пингстэ тонавтницятне аламонь- аламонь тонадыть арсеме, эсест мелест-превест евтамо , паро енкстнэнь ды асатыкснэнь нееме.
5-це классо тонавтницятне аламонь-аламонь тонадыть художественной произведениятнень идейной смустест чарькодеме.Программантень совавтозь эрзянь ды мокшонь устно-поэтической творчествань ламо евтамот , содавикс сермадейтнень произведенияст.5-це классо, эйкакштнэнь виест ды мелест ловозь, произведениятне аравтневить жанрово-тематической принципенть коряс : васняяк максовить эйкакшонь фольклоронь произведениятне ( евкс, содамоевкс, валмеревкс, кельяжамкат, ловномкат), седе тов литературань евкст ды баснят , мейле моли «Эйкакшпора» пельксэсь , козонь совавтозь мельстуиця евтнемат , конатнесэ прявт геройтне истят жо эйкакшт , кодат сынсь тонавтницятне, «Эйкакшпоранть» поладьсы «Пертьпельксэсь». Тезэнь совавить произведеният , конатнесэ гайневтеви пертьпельксэнь мазычизэ ды евтавить сонзэ ванстомадо мельтне-превте.Прядови 5-це классонь программась «Историясь» пелькссэнть.Сонзэ эйс совавтозь произведениятнесэ евтневи эрзятнень ды мокшотнень седикелень эрямодост ды Ине Отечественной войнань шкасто ятонь каршо народонь тюремадонзо.
Теде башка максовить теоретико-литературной чарькодемать, аволь классо ловнома туртов произведеният .5 –це классо сехте покш вешемась- невтемс , кода сюлмавить вейкест-вейкест марто эрямось – литературань произведениясь – сермадеесь.
Минек тиринь литературась сермадозь кавто кельсэ .Ды весе лия енкстнэнь коряс сон а явовиця: невти весе эрзятнень ды мокшотнень сюпав коест-кирдаст, ежомарямост, превест – мелест ды бажамост.А эряви стувтнемс сеньгак : минек литературась кеместэ сюлмавозь рузонсенть марто.
Улить малавикст сюжет.Ве енов молиця темат ,эрямо лувонь невемат.Ламо минек сермадейтне тонавтнесть рузонь ды лия раськень ероков сермадейтнень пельде .Сатышка мель явови эрзятнень ды мокшотнень эрямо коезэст( семиясо эрямо лувось, оршамопелестя, покшчинь ютавтомась) ды национальной обуцянь енкстнэнь панжоматнень. Тиринь келенть сюпавчинть ды мазычинть невтемантень.
Тиринь литературань уроксо эрьва теманть тонавтнемазо ушодови ушодксонь уроксо.Тиринь литературань уроксо эрьва теманть тонавтнемазо уошодови ушодксонь уроксо.
Ушодксонь уроктнень вешемась: кастомс тонавтницятнень мелест произведениянь ловномо ды парсте чарькодеме.Ушодксонь уроктнень ютавтомадо мейле ловновить произведениятне .Вишка жанрань произведениянть мельс туезь ловномась , смустензэ ванкшномась ды произведениянть рузонь кельст ютавтомась.
Тиринь литературань уроктнесэ улить аволь классо ловномань урокт .Сон пек лезды тонавницятненень содамочист кастомантень.Тиринь литературань коряс содамочитненень, получамс од содамочить литературадо, келейгавтомс эрямонть лангс вановтонть, седе сэрейстэ кепедемс меленть эсь келенть ды литературанть вечкеме.Аволь классо ловнома произведенияне ванновить башка уроксо.Произведениятне , конат максовить аволь классо ловномантень , совавтозь школань программас.

Программа общего образования по литературе, авторская Программа по литературе В.Я.Коровиной и др.
Пояснительная записка
Рабочая программа по литературе для 6 класса составлена в соответствии с основными положениями Федерального государственного образовательного стандарта основного общего образования второго поколения, на основе примерной Программы общего образования по литературе, авторской Программы по литературе В.Я.Коровиной и др. (М.: Просвещение, 2014) к учебнику «Литература. 6 класс» в 2-х частях, В. П. Полухиной, в.Я.Коровиной и др. (М.: Просвещение, 2016).
Важнейшее значение в формировании духовно богатой, гармонически развитой личности с высокими нравственными идеалами эстетическими потребностями имеет художественная лит-ра. Курс лит-ры в школе основывается на принципах связи искусства с жизнью, единства формы и содержания, историзма, традиций и новаторства, осмысления историко- культурных сведений, нравственно- эстетических представлений, усвоения основных понятий теории и истории литературы, формирования умений оценивать и анализировать худ-ые произведения, овладения богатейшими выразительными средствами русского лит-ого языка.
Изучение лит-ры в основной школе направлено на достижение следующих целей:
- формирование духовно развитой личности, обладающей гуманистическим мировоззрением, национальным самосознанием, общероссийским гражданским сознанием, чувством патриотизма;
- развитие интеллектуальных и творческих способностей уч-ся, необходимых для успешной социализации и самореализации личности;
- постижение уч-ся вершинных произведений отечественной и мировой лит-ры, их чтение и анализ, усвоенный на понимании образной природы искусства слова, опирающийся на принципы единства худ-ой формы и содержания, связи искусства с жизнью, историзма;
- поэтапное, последовательное формирование умений читать, комментировать, анализировать и интерпретировать худ-ый текст;
- овладение возможными алгоритмами постижения смыслов, заложенных в худ-ом тексте и создание собственного текста, представление своих оценок и суждений по поводу прочитанного;
- овладение общеучебными и УУД;
- использование опыта обобщения с произведениями худ-ой лит-ры в повседневной жизни и учебной деят-ти, речевом самосовершенствовании.
Достижение поставленных целей предусматривает решение следующих основных задач:
- обеспечение соответствия основной образовательной программы требованиям ФГОС;
- обеспечение преемственности начального общего, основного общего, среднего (полного) общего образования;
- обеспечение доступности получения качественного основного общего образования, достижение планируемых результатов освоения основной образовательной программы основного общего образования всеми обучающимися;
- установление требований: к воспитанию и социализации обучающихся как части образовательной программы и соответствующему усилению воспитательного потенциала школы, обеспечению индивидуализированного психолого-педагогического сопровождения каждого обучающегося, формированию образовательного базиса, основанного не только на знаниях, но и на соответствующем культурном уровне развития личности, созданию необходимых условий для её самореализации;
-обеспечение эффективного сочетания урочных и внеурочных форм организации образовательного процесса, взаимодействия всех его участников;
- взаимодействия образовательного учреждения при реализации основной образовательной программы с социальными партнёрами;
- выявление и развитие способностей обучающихся, в том числе одарённых детей, детей с ограниченными возможностями здоровья и инвалидов, их профессиональных склонностей через систему клубов, секций, студий, организацию общественно полезной деят-ти;
- включение обучающихся в процессы познания и преобразования внешкольной социальной среды для приобретения опыта реального направления и действия;
-социальное и учебно-исследовательское проектирование, профессиональная ориентация обучающихся;
-сохранение и укрепление физического, психологического и социального здоровья обучающихся;
В основе реализации основной образовательной программы лежит системно- деятельностный подход, который предполагает:
- воспитание и развитие личности на основе принципов толерантности, диалога и культур и уважения его многонационального, поликультурного и поликонфессинального состава;
- переход к стратегии социального проектирования и конструирования на основе разработки содержания и технологий образования;
- развитие на основе освоения УУД мира личности обучающегося, его активной учебно – познавательной деят-ти;
- достижение целей личностного и социального развития обучающихся;
- учёт индивидуальных возрастных, психологических и физиологических особенностей обучающихся;
Цель литературного образования в школе состоит в том, чтобы познакомить уч-ся с классическими образцами мировой словесной культуры, обладающими высокими художественными достоинствами , выражающими жизненную правду, общегуманистические идеалами и воспитывающими высокие нравственные чувства у человека читающего.
Общая характеристика предмета
Главная идея программы по лит-ре - изучение лит-ры от фольклора к древнерусской лит-ре, от неё – к русской лит-ре 18, 19, 20 веков. Русская лит-ра является одним из основных источников обогащения речи уч-ся, формирования их речевой культуры и коммуникативных навыков. Изучение языка худ-ых произведений способствует пониманию уч-ся эстетической функции слова, овладению ими стилистически окрашенной русской речью.
Курс лит-ры в 6 классе строится на основе сочетания концентрического, историко-хронологического и проблемно- тематического принципов. Содержание курса включает произведения русской и зарубежной лит-ры, поднимающие вечные проблемы (добро, зло, жестокость и сострадание, великодушие, прекрасное в природе и человеческой жизни, роль и значение книги в жизни писателя и читателя и т.д.)
Ведущая проблема изучения лит-ры в 6 классе – художественное произведение и автор. В программе соблюдена системная направленность – курс 6 класса представлен разделами:
1. Устное народное творчество
2. Древнерусская литература.
3. Русская литература 18 века.
4. Русская литература 18 века.
5. Русская литература 20 века.
6. Литература народов России.
7. Зарубежная литература.
8. Обзоры.
9. Сведения по теории и истории литературы.
Также в рабочей программе выделены часы на развитие речи, проектную деят-ть уч-ся.
В программу включен перечень необходимых видов работ по развитию речи: словарная работа, различные виды пересказа, устные и письменные сочинения, отзывы, доклады, диалоги, творческие работы, а также произведения для заучивания наизусть, списки произведений для самостоятельно чтения.
Требования к результатам освоения программы по литературе
Личностные результаты:
- воспитание патриотизма, любви и уважения к Отечеству, чувства гордости за свою Родину, прошлое и настоящее многонационального народа России; осознание своей этнической принадлежности, знание истории, языка, культуры своего народа, своего края, основ культурного наследия народов России и человечества; воспитание чувства ответственности и долга перед Родиной;
- формирование ответственного отношения к учению, готовности и способности обучающихся к саморазвитию и самообразованию на основе мотивации у обучению и познанию;
- формирование целостного мировоззрения, соответствующего современному уровню развития науки и общественной практики;
- формирование осознанного, уважительного и доброжелательного отношения к другому человеку, его мнению, мировоззрению, культуре, языку, вере, гражданской позиции, к истории, религии, традициям, языкам, ценностям народов России и народов мира;
- освоение социальных норм, правил поведения, ролей и форм социальной жизни в группах и сообществах;
- участие в школьном самоуправлении и общественной жизни в пределах возрастных компетенций;
- формирование нравственных чувств и нравственного поведения, осознанного и ответственного отношения к собственным поступкам;
- формирование основ экологической культуры на основе признания ценности жизни во всех её проявлениях и необходимости ответственного, бережного отношения к окружающей среде;
- осознание значения семьи в жизни человека и общества, принятие ценностей семейной жизни, уважительное и заботливое отношение к членам своей семьи.
Метапредметные результаты:
- умение самостоятельно определять цели своего обучения, ставить и формулировать для себя новые задачи в учёбе и познавательной деятельности;
- умение осознанно выбирать наиболее эффективные способы решения учебных и познавательных задач;
- умение соотносить свои действия с планируемыми результатами, осуществлять контроль своей деятельности в процессе достижения результата;
- умение оценивать правильность выполнения учебной задачи, собственные возможности её решения
- владение основами самоконтроля, самооценки, принятие решений и осуществления осознанного выбора в учебной и познавательной деятельности;
-умение определять понятия, создавать обобщения, устанавливать аналогии, классифицировать, устанавливать причинно- следственные связи, строить логическое рассуждение, умозаключение и делать выводы;
- умение организовывать учебное сотрудничество и совместную деятельность с учителем и сверстниками; работать индивидуально и в группе; формулировать, аргументировать и отстаивать своё мнение;
- умение осознанно использовать речевые средства для выражения своих чувств, мыслей и потребностей планирования и регуляции своей деятельности; владение устной и письменной речью, монологической контекстной речью;
- формирование и развитие компетентности в области использования информационно-коммуникационных технологий.
Предметные результаты:
- понимание ключевых проблем изученных произведений русского фольклора и фольклора других народов, древнерусской лит-ры, лит-ры 18 века, русских писателей 19-20 века, лит-ры народов России и зарубежной лит-ры;
- понимание связи литературных произведений с эпохой их написания, выявление в них нравственных ценностей и их современного звучания;
- умение анализировать литературное произведение: определять его принадлежность к одному из литературных жанров; понимать и формулировать тему, идею, нравственный пафос литературного произведения; характеризовать его героев, сопоставлять героев одного или нескольких произведений;
- определение в произведении элементов сюжета, изобразительно - выразительных средств языка, понимание их роли в раскрытии идейно-художественного содержания произведения; владение элементарной литературоведческой терминологией при анализе лит-ого произведения;
- формирование собственного отношения к произведениям лит-ры, их оценка;
- понимание авторской позиции и своё отношение к ней;
- восприятие на слух лит-ых произведений разных жанров, осмысленное чтение и адекватное восприятие;
- умение пересказывать прозаические произведения или их отрывки с использованием образных средств русского языка и цитат из текста, отвечать на вопросы по прослушанному или прочитанному тексту, создавать устные монологические высказывания разного типа, вести диалог;
- написание изложений и сочинений на темы, связанные с тематикой, проблематикой изученных произведений; классные и домашние творческие работы; рефераты на литературные и общекультурные темы;
- понимание образной природы лит-ры как явления словесного искусства; эстетическое восприятие произведений лит-ры; формирование эстетического вкуса;
- понимание русского слова в его эстетической функции, роли изобразительно-выразительных языковых средств в создании худ-ых образов лит-ых произведений.
Учебно-тематическое планирование курса литература 6 класс
Содержание |
Кол-во часов |
Введение. |
1 час |
Устное народное творчество. |
4 часа |
Из древнерусской литературы. |
2 часа |
Из русской литературы XVIII века. |
1 час |
Из русской литературы XIX века. |
52 часа |
Из русской литературы XX века. |
30 часов |
Зарубежная литература. |
12 часов |
Повторение, обобщение, итоговый контроль |
1 часа |
ИТОГО: |
103 часа |
Содержание тем учебного курса
Введение. Художественное произведение. Содержание и форма. Автор и герой. Отношение автора к герою. Способы выражения авторской позиции.
УСТНОЕ НАРОДНОЕ ТВОРЧЕСТВО
Обрядовый фольклор. Произведения обрядового фольклора: колядки, веснянки, масленичные, летние и осенние обрядовые песни. Эстетическое значение обрядового фольклора.
Пословицы и поговорки. Загадки — малые жанры устного народного творчества. Народная мудрость. Краткость и простота, меткость и выразительность. Многообразие тем. Прямой и переносный смысл пословиц и поговорок. Афористичность загадок.
Теория литературы. Обрядовый фольклор (начальные представления). Малые жанры фольклора: пословицы и поговорки, загадки.
ИЗ ДРЕВНЕРУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ
«Повесть временных лет», «Сказание о белгородском киселе».
Русская летопись. Отражение исторических событий и вымысел, отражение народных идеалов (патриотизма, ума находчивости).
Теория литературы. Летопись (развитие представления)
ИЗ РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ XVIII ВЕКА.
Русские басни. Иван Иванович Дмитриев. Краткий рассказ о жизни и творчестве баснописца.
«Муха». Противопоставление труда и безделья. Присвоение чужих заслуг. Смех над ленью и хвастовством.
Теория лит-ры. Мораль в басне, аллегория, иносказание.
ИЗ РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ XIX ВЕКА.
Иван Андреевич Крылов. Краткий рассказ о писателе-баснописце.
Басни «Листы и Корни», «Ларчик», «Осел и Соловей». Крылов о равном участии власти и народа в достижении общественного блага. Басня «Ларчик» - пример критики мнимого «механика мудреца» и неумелого хвастуна. Басня «Осел и Соловей» - комическое изображение невежественного судьи, глухого к произведениям истинного искусства.
Теория литературы. Басня. Аллегория (развитие представлений).
Александр Сергеевич Пушкин. Краткий рассказ о писателе. «Узник». вольнолюбивые устремления поэта. Народно-поэтический колорит стихотворения. «Зимнее утро». Мотивы единства красоты человека и красоты природы, красоты жизни. Радостное восприятие окружающей природы. Роль антитезы в композиции произведения. Интонация как средство выражения поэтической идеи.
«И. И. Пущину».Светлое чувство дружбы — помощь в суровых испытаниях. Художественные особенности стихотворного послания. «Зимняя дорога». Приметы зимнего пейзажа (волнистые туманы, луна, зимняя дорога, тройка, колокольчик однозвучный, песня ямщика), навевающие грусть. Ожидание домашнего уюта, тепла, нежности любимой подруги. Тема жизненного пути.
«Повести покойного Ивана Петровича Белкина». Книга (цикл) повестей. Повествование от лица вымышленного автора как художественный прием.
«Барышня-крестьянка». Сюжет и герои повести. Прием антитезы в сюжетной организации повести. Пародирование романтических тем и мотивов. Лицо и маска. Роль случая в композиции повести.
«Дубровский». Изображение русского барства. Дубровский-старший и Троекуров. Протест Владимира Дубровского против беззакония и несправедливости. Бунт крестьян. Осуждение произвола и деспотизма, защита чести, независимости личности. Романтическая история любви Владимира и Маши. Авторское отношение к героям.
Теория литературы. Эпитет, метафора, композиция (развитие понятий). Стихотворное послание (начальные представления).
Михаил Юрьевич Лермонтов. Краткий рассказ о поэте «Тучи». Чувство одиночества и тоски, любовь поэта-изгнанника к оставляемой им Родине. Прием сравнения как основа построения стихотворения. Особенности интонации.
«Листок», «На севере диком...», «Утес», «Три пальмы»
Теория литературы. Антитеза. Двусложные (ямб, хорей) и трехсложные (дактиль, амфибрахий, анапест) размеры стиха (начальные понятия). Поэтическая интонация ( начальные представления).
Иван Сергеевич Тургенев. Краткий рассказ о писателе.
«Бежин луг». Сочувственное отношение к крестьянским детям. Портреты и рассказы мальчиков, их духовный мир. Пытливость, любознательность, впечатлительность. Роль картин природы в рассказе.
Федор Иванович Тютчев. Рассказ о поэте.
Стихотворения «Листья», «Неохотно и несмело...». Передача сложных, переходных состояний природы, запечатлевающих противоречивые чувства в душе поэта. Сочетание космического масштаба и конкретных деталей в изображении природы. «Листья» — символ краткой, но яркой жизни. «С поляны коршун поднялся...». Противопоставление судеб человека и коршуна: свободный полет коршуна и земная обреченность человека.
Афанасий Афанасьевич Фет. Рассказ о поэте.
Стихотворения: «Ель рукавом мне тропинку завесила...», «Опять незримые усилья...», «Еще майская ночь», «Учись у них — у дуба, у березы...». Жизнеутверждающее начало в лирике Фета. Природа как воплощение прекрасного. Эстетизация конкретной детали. Чувственный характер лирики и ее утонченный психологизм. Мимолетное и неуловимое как черты изображения природы. Переплетение и взаимодействие тем природы и любви. Природа как естественный мир истинной красоты, служащий прообразом для искусства. Гармоничность и музыкальность поэтической речи Фета. Краски и звуки в пейзажной лирике.
Теория литературы. Пейзажная лирика (развитие понятия).
Николай Алексеевич Некрасов. Краткий рассказ о жизни поэта.
Историческая поэма «Дедушка». Изображение декабриста в поэзии. Героизация декабристской темы и поэтизация христианской жертвенности в исторической поэме.
«Железная дорога». Картины подневольного труда. Народ — созидатель духовных и материальных ценностей. Мечта поэта о «прекрасной поре» в жизни народа. Своеобразие композиции стихотворения. Роль пейзажа. Значение эпиграфа. Сочетание реальных и фантастических картин. Диалог-спор. Значение риторических вопросов в стихотворении.
Теория литературы. Стихотворные размеры (закрепление понятия). Диалог. Строфа (начальные представления).
Николай Семенович Лесков. Краткий рассказ о писателе.
«Левша». Гордость писателя за народ, его трудолюбие, талантливость, патриотизм. Горькое чувство от его униженности и бесправия. Едкая насмешка над царскими чиновниками. Особенности языка произведения. Комический эффект, создаваемый игрой слов, народной этимологией. Сказовая форма повествования. Рассказ «Человек на часах»
Теория литературы. Сказ как форма повествования (начальные представления). Ирония (начальные представления).
Антон Павлович Чехов. Краткий рассказ о писателе.
«Толстый и тонкий», «Смерть чиновника»Речь героев как источник юмора. Юмористическая ситуация. Разоблачение лицемерия. Роль художественной детали.
Теория литературы. Юмор (развитие понятия).
Родная природа в стихотворениях русских поэтов
Я. Полонский. «По горам две хмурых тучи...», «Посмотри, какая мгла...»; Е. Баратынский. «Весна, весна! Как воздух чист...», «Чудный град...»; А. Толстой. «Где гнутся над нутом лозы...».
Выражение переживаний и мироощущения в стихотворениях о родной природе. Художественные средства, передающие различные состояния в пейзажной лирике.
Теория литературы. Лирика как род литературы развитие представления).
ИЗ РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ XX ВЕКА
Андрей Платонович Платонов. Краткий рассказ о писателе.
«Неизвестный цветок». Прекрасное вокруг нас. «Ни на кого не похожие» герои А. Платонова.
Александр Степанович Грин. Краткий рассказ о писателе.
«Алые паруса». Жестокая реальность и романтическая мечта в повести. Душевная чистота главных героев. Отношение автора к героям.
Михаил Михайлович Пришвин. Краткий рассказ о писателе.
«Кладовая солнца». Вера писателя в человека, доброго и мудрого хозяина природы. Нравственная суть взаимоотношений Насти и Митраши. Одухотворение природы, ее участие в судьбе героев. Смысл рассказа о ели и сосне, растущих вместе. Сказка и быль в «Кладовой солнца». Смысл названия произведения.
Теория литературы. Символическое содержание пейзажных образов.
Произведения о Великой Отечественной войне
К. М. Симонов. «Ты помнишь, Алеша, дороги Смоленщины...»; Н. И. Рыленков. «Бой шел всю ночь...»; Д. С. Самойлов. «Сороковые».
Стихотворения, рассказывающие о солдатских буднях, пробуждающие чувство скорбной памяти о павших на полях сражений и обостряющие чувство любви к Родине, ответственности за нее в годы жестоких испытаний.
Виктор Петрович Астафьев. Краткий рассказ о писателе.
«Конь с розовой гривой». Изображение быта и жизни сибирской деревни в предвоенные годы. Нравственные проблемы рассказа — честность, доброта, понятие долга. Юмор в рассказе. Яркость и самобытность героев (Санька Левонтьев, бабушка Катерина Петровна), особенности использования народной речи.
Теория литературы. Речевая характеристика героя.
Валентин Григорьевич Распутин. Краткий рассказ о писателе.
«Уроки французского». Отражение в повести трудностей военного времени. Жажда знаний, нравственная стойкость, чувство собственного достоинства, свойственные юному герою. Душевная щедрость учительницы, ее роль в жизни мальчика.
Теория литературы. Рассказ, сюжет (развитие понятий). Герой-повествователь (развитие понятия).
Николай Михайлович Рубцов. Краткий рассказ о поэте.
«Звезда полей», «Листья осенние», «В горнице». Тема Родины в поэзии Рубцова. Человек и природа в «тихой» лирике Рубцова.
Фазиль Искандер. Краткий рассказ о писателе.
«Тринадцатый подвиг Геракла». Влияние учителя на формирование детского характера. Чувство юмора как одно из ценных качеств человека.
Родная природа в русской поэзии XX века
А. Блок. «Летний вечер», «О, как безумно за окном...» С. Есенин. «Мелколесье. Степь и дали...», «Пороша»; А.. Ахматова. «Перед весной бывают дни такие...».
Чувство радости и печали, любви к родной природе родине в стихотворных произведениях поэтов XX век Связь ритмики и мелодики стиха с эмоциональным состоянием, выраженным в стихотворении. Поэтизация родне природы.
ЗАРУБЕЖНАЯ ЛИТЕРАТУРА
Мифы Древней Греции. Подвиги Геракла (в переложении Куна): «Скотный двор царя Авгия», «Яблоки Гесперид». Геродот. «Легенда об Арионе».
Теория литературы. Миф. Отличие мифа от сказки.
Гомер. Краткий рассказ о Гомере. «Одиссея», «Илиада»как эпические поэмы. Изображение героев и героические подвиги в «Илиаде». Стихия Одиссея — борьба, преодоление препятствий, познание неизвестного. Храбрость, сметливость (хитроумие) Одиссея. Одиссей — мудрый правитель, любящий муж и отец. На острове циклопов. Полифем. «Одиссея» — песня о героических подвигах, мужественных героях.
Теория литературы. Понятие о героическом эпосе (начальные представления).
Фридрих Шиллер. Рассказ о писателе.
Баллада «Перчатка». Повествование о феодальных нравах. Любовь как благородство и своевольный, бесчеловечный каприз. Рыцарь — герой, отвергающий награду и защищающий личное достоинство и честь.
Проспер Мериме. Рассказ о писателе.
Новелла «Маттео Фальконе». Изображение дикой природы. Превосходство естественной, «простой» жизни и исторически сложившихся устоев над цивилизованной с ее порочными нравами. Романтический сюжет и его реалистическое воплощение.
Марк Твен. «Приключения Гекльберри Финна». Сходство и различие характеров Тома и Гека, их поведение в критических ситуациях. Юмор в произведении.
Антуан де Сент-Экзюпери. Рассказ о писателе.
«Маленький принц» как философская сказка и мудрая притча. Мечта о естественном отношении к вещам и людям. Чистота восприятий мира как величайшая ценность. Утверждение всечеловеческих истин. (Для внеклассного чтения).
Теория литературы. Притча (начальные представления).
Произведения для заучивания наизусть
А.С. Пушкин. Узник. И.И. Пущину. Зимнее утро.
М.Ю. Лермонтов. Парус. Тучи. «На севере диком…». Утес.
Н.А. Некрасов «Железная дорога» (фрагменты)
Ф.И. Тютчев. «Неохотно и несмело...»
А.А. Фет. «Ель рукавом мне тропинку завесила…»
А.А. Баратынский «Весна, весна! Как воздух чист…»
А.А. Блок. Летний вечер.
А.А. Ахматова «Перед весной бывают дни такие…»
1 – 2 стихотворения по теме «Великая Отечественная война.

Тиринь литература 5 – 11 классонь программат Саранс ош Мордовской книжной издательствась 2010 иень программанть коряс.
Пояснительной записка
Ламо лия предметнэнь ютксо, конат тонавтневить школасо, неявикс тарка явови эрзя – мокшонь литературантень. Тиринь кельсэ сёрмадозь произведениятнень марто пакшатне теевить содавиксэкс васняяк начальной школасо, седее мейле художественной литературодо содамочитнень таштыть средней ды покш классо тонавтнемстэ. Литературась сехте пек лезды сыненст чарькодемс эрямонть, пертьпельксэнь явлениятнень, домкалгавты превест – мелест, сюпалгавты кель-валост, кепеди кортамонь ды сёрмадомань келень культураст, келейгавты эстетической вановтост.
Календарно – тематической планированиясь сёрмадозь 8-це классонь Тиринь литература А.М. Каторова Саранск ош Мордовской книжной издательствань учебникенть лувс путозь ды Тиринь литература 5 – 11 классонь программат Саранс ош Мордовской книжной издательствась 2010 иень программанть лангс нежедезь. Тиринь литературань коряс прогамманть сёрмадомсто автортнэ мельсэ кирдизь ды тевс нолдызь сеть паро ёнкстнэнь, конат таштавсть сынст теемстэ ведьгеменде ламо иень перть. 8-це класос саезь тонавтнемс сеть произведениятне, конат кандыть алкуксонь нравственной ды эстетической питне.
Весемезэ частнэде 34; Недлянь перть ютавтовить 1 урок. Аволь классо ловномантень максолвить 3 част, келень ёроксчинь кастомантень 7 част.
Сисемеце классонь программанть панжсызь эрзянь ды мокшонь моротне, мельгаст молиь героической поэмат, конат сёрмадозь устной народной творчествань мотивтнень коряс. Омбоце пельксэсь лемдязь – «минек писательтне икелень шкань эрямодонть». Колмоце пельксэсь – «Эрзянь ды мокшонь писательтне минек мастордонть». Эйзэнзэ совавтозь произведеният эрзятнень ды мокшотнень неень шкань эрямодост. Те классонть келейгавтозь теоретико – литературной чарькодематне, тонавтницятне теевить содавиксэкс стихосложениянь основатнень, сюжетэнь ды композициянть, эрямонь видечинть ды художественной арсевксэнть марто.
Сехте покш целесь, кона путови тиринь литературань уроктнень икелев, те – тонавтомс эйкакштнень тиринь келентень ды литературантень, сынст вельде чарькодемс эсь народонть историянзо.

Рабочая программа разработана на основе типовой программы для образовательных учреждений с родным (эрзянским) языком обучения Республики Мордовия, Эрзя–мокшонь литературань программат 5-11 класстнэнень для общеобразовательных школ Республики Мордовия с
Рабочая программа разработана на основе типовой программы для образовательных учреждений с родным (эрзянским) языком обучения Республики Мордовия, Эрзя–мокшонь литературань программат 5-11 класстнэнень для общеобразовательных школ Республики Мордовия с родным (эрзянским) языком обучения, авторами которой являются доктор филологических наук А.И.Брыжинский, доктор педагогических наук А.М.Каторова, кандидат филологических наук Е.И.Азыркина. Ссранск 2010 г. Мордовское книжное издательство.
Икельце валось
8-це классонтень тиринь литературань коряс программась теезь Мордовия Республикань образованиянь Министерствань программанть лангс нежедезь. Весемезэ иень перть тонавтнемантень максовить 34 част, сынст ютксто произведениятнень ды литературань историянть тонавтнемантень – 20 част, аволь классо ловномантень – 4 част, келень культурань кастомантень – 10 част. Программасонть панжовить тонавтомань ёнкстнэ, кода седе парсте максомс содамочитнень ды тевс нолдамо маштомачитнень ды ёрокчитнень.
Эрзянь келень коряс важодемань программась целанек документ, козонь совить 5 пелькст: икельце вал, учебно-тематической план, календарно-тематической план, маштомачитне, конатне эрявить содамс тонавтницятненень иень прядомадо мейле, учебно-наглядной пособиятне.
Ламо лия предметнэнь ютксто, конат тонавтневить школасо, неявикс тарка явови эрзя-мокшонь литературантень. Литературась сехте пек лезды сыненст чарькодемс эрямонть, пертьпельксэнь явлениятнень, домкалгавты превест-мелест, сюпалгавты кель-валост, кепеди кортамонь ды сермадомань келень культураст, келейгавты эстетической вановтост.
Литературань произведениятнень вельде седе парсте кармить содамо эсь народонть оймензэ-иланзо, тевензэ-валонзо, седикелень эрямонзо-аштеманзо, коензэ-кирданзо, тиринь кельсэнть пингеде пингес пурнавозь превейчинть.
Сехте покш целесь, кона путови тиринь литературань уроктнень икелев, те – тонавтомс эйкакштнэнь тиринь келентень ды литературантень, сынст вельде чарькодемс эсь народонть историянзо.
Тиринь кельсэ сермадозь произведениятнень тонавтнемась лезды рузонь литературанть ды теке марто вейсэ лия искусствань видтнэнь, примеркс, театранть, художникень картинатнень, кинонть, седе домкасто чарькодеме ды содамо.
Тиринь литературась кеместэ сюлмави эрямонть марто, секскак полавтоматне, конат ютыть неень шкасто, кадыть тешкс сонзэ тонавтоманзо лангс. Неень шкане тиринь литературань уроксо произведениятнень идейно-художественной питненть путомсто сави кирдемс мельсэ аволь идейно-политической енксонть, кода ульнесь икеле, а нравственноенть ды эстетическоенть.Анализэнть теемстэ васняяк эряви мель явомс ломаненть потмоежонзо панжомантень, евтамс, виде а виде эрямонть лангс писателенть вановтозо, кодамо художественно-выразительнойсредства вельде авторось панжи геройтнень тевест-валост, ванномс кель-валонь сюпавчинть. Тень пингстэ эйкакштнэ аламонь-аламонь тонадыть арсеме, эсест мелест-превест евтамо, паро енкстнэнь ды асатыкстнэнь нееме.
Кавксоце классо фольклоронь произведениятнеде содамочитне пурнавить вейс. Теде башка, тонавтницятне теевить малавиксэкс сказительтнень шкинемаст ды М.Е.евсевьевень «Эрзянь свадьбанть» марто.
Кавксоце классонь программантень совавтозь истят сермадейтнень произведенияст: А.И.Кочетковонь (Мокшонинь), Ф.М.Чесноковонь, конат лововить минек литературанть ушодыцякс. Седе тов тонавтнеманть поладсызь сеть, конат сермадсть Отечественной войнадонть: Л.Ф.Макулов, А.П.Тяпаев, В.Л.Алтышкин, П.А.Ключагин. прядови программась «Эрзя-мокшонь сермадейтненеень шкань эрямодонть» пелькссэнть. Тесэ ванновить С.В.Кинякинэнь, И.Н.Кудашкинэнь, В.И.Мишанинань, А.В.Араповонь, Л.П.Седойкинэнь ды лиятнень башка произведенияст.
Кавксоце классонь программась прядови те классонть литературань историянть ды теориянть коряс содамочитнень ледстямосо.
Домкалгавтови тонавтницятнень содамочистустно-поэтической творчествадонть, сермадейтнень творчествадост ды теоретико-литературной чарькодематнень коряс. Весе те сюпалгавты эйкакштнэнь вановтост эрямонть лангс ды эрямонь мазычинть чарькодеме.
Кортамонь ды сермадомань кастомантень программась яви башка урокт. Эрьва классо арсезь истят литературной творческой важодемат, конатнень коряс тонавтницятне сермадыть эсест мелест.
Литературань процессэсь а ашти ве таркасо, появить писателень од лемть, паро произведеният, секс свал эряви келейгавтомс литературной вановтнэнь ды бажамс сенень, штобу эйкакштнэ улевельть одонь содамо бажицякс.
Минек литературась сермадозь кавто кельсэ, но весе лия ёнкстнэнь коряс сон а явовиця, невти весе эрзятнень ды мокшотнень сюпав коест-кирдаст, ёхомарямост, превест-мелест ды бажамост. А эряви стувтнемс сеньгак: минек литературась кеместэ сюлмавозь рузонсенть марто. Улить малавикс сюжет, ве ёнов молиця темат, эрямо лувонь невтема принципть. Ламот минек писательтне тонавтнесть рузонь ды лия народонь мастертнэнь пельде.
Тиринь литературань уроксо эрьва теманть тонавтнемазо ушодови ушодксонь занятиясо. Покш класстнэсэ ушодксонь занятиянтень максови цела урок. Ушодксонь занятиятнень целест: кастомс тонавтницятнень мелест получамс содамочить писательденть ды сонзэ произведениятнеде, анокстамс тонавтницятнень произведениянь ловномо ды парсте чарькодеме.
Ёвтнема лувост коряс ушодксонь занятиятне эрсить эрьва кодат:
а) писателень эрямосто саевкстнэнь, конат лездыть произведениянть чарькодемантень, ёвтнемась;
б) тиринь ды рузонь литературань уроксо ютазь ды од материалонть марто сюлмавкстнэнь арсемась:
в) исторической, историко-литературной ды бытовой комментариень теемась;
г) произведениянть сермадомань историянзо тевс нолдамось;
д) келенть лангсо важодемась.
Неть ёнкстнэ максовить башка приём вельде, примеркс, ютавтовить экскурсият музейс, вирев, лугав, паксяв ды седее тов, тевс нолдавить художникень картинат ды иллюстрацият, морот, вети кортамот эйкакштнэнь пертьпельксэнь содамочидест, кармавты мельс ледстямс ютазь материалонть. Ушодксонь занятиятне ютавтовить вейкень-вейкень ёнов а молицякс. Эрьванть улезэ эсензэ чачозо, эрьва писателенть марто вастовомась кувать кадоволь эрьванть седейс.
Ушодксонь занятиятнень ютавтомадо мейле ловновить произведениятне. IX-XI-це класстнэсэ произведениятне целанек, лирическойтнеде башка, ловновить кудосо. Произведениятнень ловномсто васняяк эряви кирдемс мельсэ сонзэ родонь ды жанрань ёнкстнэнь. Примеркс, лирической произведениятне васенцеде свал ловновить классо, гайтевстэ, мельстуезь.
Произведениянть ловномадо мейле ушодови сонзэ смустензэ лангсо важодемась: путневить кевкстемат, тееви план ды анализ.
Анализэнь теемстэ кочкавить истят методической приёмт, конат ладить классонтень ды тонавтнема проиэведениятненень. Те шкастонть чарькодевтеви ёвтнема лувось, темась, ёвтавить сюжетэнь, композициянь ёнкстнэ, изобразительно-выразительной средстватнень таликаст типической характертнэнь теемстэ, панжови идейной смустесь. Приёмтне, конатнень нолдавить тень пингстэ тевс , эрсить эрьва кодат: путозь проблематнень муемась ды ёвтамось, комментированной ловномась, геройтнень, сценатнень карадо-каошо аравтомась. Киносценариень теемась, превсэ-валсо портретэнь рисовамось, инсценированиясь, литературной налксематнень ютавтомась. Анализэнь тееманть кис приёмтнень кочкамсто эряви кирдемс мельсэ эйкакштнэнь иест ды литературань коряс содамочист.
Литературань коряс маштомачитне:
- мазый ды сёлмов валсо эсь мелеть ёвтамо, беседань ветямо, лия кортамонь кунсоломо, кортамос валмеревксэнь ды цитатань совавтомо;
- ловнозь произведениятнень содержанияст ёвтнеме;
- бажамс чарькодеме, мезе од тейсь те эли тона писателесь литературасонть, кодамо общечеловеческой смусть кандыть сонзэ проиэведениянзо;
- мейсэ пек парсте неявить литературанть национальной ёнксонзо;
- эрзятнень, мокшотнень эрямонь коест ды национальной обуцянь ёнкстнэнь панжомо;
- тиринь келенть сюпавчинть ды мазычинть невтеме.

Эрзя-мокшонь литературань программат 5-11 класстнэнень.Сермадыцятне : А.И.Брыжинский, А.М.Каторова, Е.И.Азыркина.
Тиринь литературань уроктненень 9 классо
Важодемань программась кандови 9 классо тонавтницятненень ды нежедеви меельце документнэнь лангс: Эрзя-мокшонь литературань программат 5-11 класстнэнень.Сермадыцятне : А.И.Брыжинский, А.М.Каторова, Е.И.Азыркина. Саранск. Мордовской книжной издательствась. 2010 ие. Программась ашти учебникень коряс «Тиринь литература» 9 класснэнь.
Авторось: А.И.Брыжинский.
Саранск, Мордовской книжной издательствась, 2008 ие.
Материалось ловозь 1 час недляс (иезэнзэ 34 часст)
Лия ламо предметнэнь ютксто, конат тонавтневить школасо, неявикс тарка явови эрзя-мокшонь литературантень. Тиринь кельсэ сёрмадозь произведениятнень марто пакшатне теевить содавиксэкс васняяк начальной школасо, седе мейле художественной литературадо содамочитнень таштыть средней ды покш классо тонавтнемстэ. Литературась сехте пек лезды сыненст чарькодемс эрямонть, пертьпельксэнь явлениятнень, домкалгавты превест-мелест, сёрмадомань келень культураст, келейгавты эстетической вановтост.
Литературань произведениятнень вельде тонавтницятне седе парсте кармить содамо эсь народонть оймензэ-иланзо, тевензэ-валонзо, седикелень эрямонзо-аштеманзо, коензэ-кирданзо, тиринь кельсэнть пингеде пингес пурнавозь превейчинть.
Сехте покш целесь, кона путови тиринь литературань уроктнень икелев, те – тонавтомс эйкакштнень тиринь келентень ды литературантень, сынст вельде чарькодемс эсь народонть историянзо.
Тиринь кельсэ сёрмадозь произведениятнень тонавтнемась лезды рузонь литературанть ды теке марто вейсэ лия искусствань видтнэнь, примеркс, театранть, художникень картинатнень, кинонть, седе домкасто чарькодеме ды содамо.
Тиринь литературась кеместэ сюлмави эрямонть марто, секскак полавтоматне, конат ютыть неень шкасто, кадыть тешкс сонзэ тонавтоманзо лангс. Неень шкане тиринь литературань уроксо произведениятнень идейно-художественной питненть путомсто сави кирдемс мельсэ аволь идейно-политической ёнксонть, кода ульнесь икеле, а нравственноенть ды эстетическоенть. Анализэнть теемстэ васняяк эряви мель явомс ломаненть потмоёжонзо панжомантень, ёвтамс, виде а виде эрямонть лангс писателенть вановтозо, кодамо художественно-выразительной средства вельде авторось панжи геройтнень тевест-валост, ванномс кель-валонь сюпавчинть. Тень пингстэ эйкакштне аламонь-аламонь тонадыть арсеме, эсест мелест-превест ёвтамо, паро ёнкстнэнь ды асатыкстнэнь нееме.
Тиринь литературанть коряс программанть сёрмадомсто автортнэ мельсэ кирдизь ды тевс нолдызь сеть паро ёнкстнэнь, конат таштавсть сынст теемстэ ведьгеменде ламо иетнень перть. Тонавтнемс саезь сеть произведениятне, конат кандыть алкуксонь нравственной ды эстетической питне.
Программасонть покш мель явозь предметнэнь ютксо сюлмавкстнэнень. Тиринь литературанть тонавтнемстэ тонавтыцянтень свал эряви маштомс тевс нолдамс сеть материалтнэнь, конат келейгавтыть тонавтницятнень содамочист.
Тиринь литературань тонавтыцясь теоретической чарькодематнень тонавтнемстэ нежеди истят принциптнень лангс:
- Произведениятнень ловноманть ды теоретико-литературной чарькодематнень ютксо сюлмавомась.
- Те эли тона чарькодеманть лангсо наблюдениянь ветямось, определениянь ёвтамось ды произведениятненень анализэнь теемстэ тевс нолдамось.
- Теоретико-литературной чарькодематнень тонавтнемстэ эрзянь ды рузонь литературань уроктнень ютксо сюлмавомась.
- Теориянть тонавтнемстэ эйкакштнень келень культураст кастомась.
- Литературань теориянь чарькодематнень свал мельсэ кирдемась ды системас пурнамось.
Теде башка, мельсэ кирдьсынек теориянь содамочитнень-критерийтнень:
- Литературань теориянь чарькодематнень определениянть содамось.
- Художественной произведениясто изобразительно-выразительной средстватнень муемась ды сынст функцияст ёвтамось.
- Произведениятнень анализэнь теемстэ теоретической содамочитнень тевс нолдамо маштомась.
- Творческой роботань сёрмадомсто теоретико-литературной чарькодематнень саемась.
Литературась
-
-
- Учебник – хрестоматия Тиринь литература 9 классонь. Анокстыцятне: А.И.Брыжинский. Саранск. Мордовской книжной издательствась, 2008 ие.
- Поурочной плант.
-